torsdag 4 oktober 2012

Utvecklingssamtal i kyrkan

Förra året arbetade jag fram ett underlag som används till utvecklingssamtal för ungdomar. Jag hade funderat ett tag på vad jag själv saknade den tiden då jag var ungdom. 

Utvecklingssamtal låter kanske inte särskilt attraktivt. Men syftet är att det ska vara ett redskap för
ungdomar att våga öppna sig och få den hjälp de behöver.

Men utvecklingssamtalet är också en hjälp för oss ledare att få den feedback vi behöver för att göra arbetet ännu bättre i kyrkan.


Följande fyra områden berörs:

  1. Tiden från det att du började vara med på aktiviteterna i vår kyrka fram till nu
  2. Ditt personliga liv

  3. Utveckling - Kyrkan
  4. Utveckling - ditt personliga liv


I sista området (punkt 4) arbetar man, tillsammans med sin ledare, fram olika målsättningar för områden såsom bön, bibelläsning och sådant som man i punkt 2 (Ditt personliga liv) har skrivit om. Där tas bl.a. upp frågor som berör svagheter och problem i ens liv. 
I samma punkt får man också betygsätta sitt eget liv. 
T.ex. vilket betyg man ger sig själv när det gäller ens egna ansvar för det kristna livet såsom bön, bibelläsning och vad man väljer att göra på sin ”ensamtid”. 



Förra året gick jag och Ulrika igenom detta med våra ungdomar i hemgruppen. Ulrika med tjejerna och jag med killarna. Och det blev vad vi hade hoppats - en process för utveckling, både för ungdomarnas personliga liv men också för vårt kyrkliga arbete.



/Jimmy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar