tisdag 2 oktober 2012

Om böcker igen...

Att läsa kristna böcker är för mig väldigt viktigt. I min gymnasietid var det just genom undervisning i bokform, och en och annan kassettband -serie, som väckte hungern inom mig att vilja ha mer.

Det var startskottet som skulle komma att bli min egna personliga ”pingstväckelse”. 
Det var också den vägen som ledde till att jag och Ulrika valde Livets Ords bibelskola.
Ulf Ekmans böcker om den helige Ande, bön och församlingen var banbrytande undervisning för mig.



Under resans gång har jag kunnat läsa ur en bok och reagerat på undervisningen. 


”Sådär är inte jag van med att det uttrycks” eller

”hur kan han/hon betona det där så mycket” eller

”vad menar han/hon med det här?”



Reaktionen lär väl ändå bekräfta att man inte i naivitet sväljer allt som blir en serverat. Det kan ju i sig vara ett sundhetstecken. Men sunt är också att våga kliva utanför ens egen tradition och dess ramar och, om man vågar, åtminstone försöka förstå. 

Jag har ofta gjort den resan -att ha förstått. Men därmed inte alltid hållit med. Men har fått en bredare syn på saken. Då också en ödmjukare ton i respekt för att tolkningar är olika.



Det är viktigt att våga vilja förstå och inte bara slentrianmässigt avfärda allt som inte är i exakt linje med ens egna uppfattningar.

Från protestantiskt håll är man mycket kritisk till Katolska kyrkans syn på traditionen -att dessa har samma auktoritet som Bibeln.
Men jag har även mött i den protestantiska grenen (bl.a. hos mig själv) att traditionen ibland har haft tolkningsföreträde.

Jag kan däremot avfärda undervisning som går stick i stäv med klassisk kristen tro. Att Jesus inte skulle vara Gud etc. Men det är en annan bloggpost. 



Hur som haver.


Dessa böcker ligger (och har tyvärr legat ett tag) i högen som jag håller på att läsa:



Hemligheten med bön och Fasta, Jentezen Franklin

På väg, Göran Skytte

Eukaristin och kyrkan, Johannes Paulus II

Kyrkofromhet, Bo Giertz

Skammen och härligheten, Peter Hocken



Spännande läsning!

/Jimmy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar